Bardzo angielska zupa dyniowa

Sezon na dynię w pełni. I to nie tylko na tę Halloweenową. Bardzo mi się jednak kojarzy z tym świętem. Szczególnie, że gdzie się nie obejrzę, tam Jack-o’-lantern szczerzy swoje zęby.

dyniowa 12

Dynia jest naprawdę wyjątkowym warzywem – słodka, o pięknej barwie, nadaje się na zupy, zapiekanki, a także na genialne ciasto dyniowe. W moim domu rodzinnym nie cieszyła się specjalnym powodzeniem. Odkryłam ją dla siebie dopiero po przeprowadzce do Irlandii. Głównie za sprawą Halloween…

Bardzo chciałam robić warzywne lampiony jako dziecko… Gdy przyleciałam do Irlandii wreszcie miałam powód, by pofolgować dziecięcym pragnieniom i zrealizować marzenie o Halloweenowej latarni. Przy okazji musiałam się zastanowić, co zrobić z wydrążonym miąższem…

Od tego czasu upłynęło już wiele wody w Wiśle i nie tylko, a mój zeszyt z przepisami obrósł w stos pomysłów na użycie dyni. Co jakiś czas trafia tam coś nowego, jak ostani wynik moich rozmyślań na temat, na co wyspiarze przerabiają “odpady” Halloweenowego szaleństwa. Przypadkiem trafiłam na pomysł na zupę z dyni w bardzo angielskim stylu. Zupa naprawdę ciekawa w smaku, gdzie kwaskowatość jabłek i słodycz dyni mieszają się z aromatem szałwii.

Szałwia oprócz walorów leczniczych, ma również niezły potencjał kulinarny. Wprawdzie nie spotkała się z uznaniem w kuchni francuskiej, polubili ją za to Włosi, a Brytyjczycy pokochali. W angielskiej kuchni szałwia jest tak popularna, jak tymianek czy rozmaryn. Jest tradycyjnym dodatkiem do stuffingu, pasuje też do wieprzowiny, a Mój Mąż zakochał się w eksperymentalnym gulaszu z dodatkiem szałwii.

Dziś prezentuję ją w dyniowej zupie – zupie, która również okazała się odkryciem. Pomysł na taką zupę znalazłam w angielskojęzycznym serwisie Chow. Do zupy wykorzystałam dynię piżmową, bo zwykłe muszą poczekać do Halloween, by wpierw zmienić się w piękne lampiony.

dyniowa 13ANGIELSKA ZUPA DYNIOWA Z JABŁKIEM I SZAŁWIĄ

  • 2 ½ kubka bulionu mięsno-warzywnego
  • 2 średnie dynie piżmowe
  • 2 małe jabłka Granny Smith
  • pół pęczka szałwii
  • pół cebuli
  • 2 łyżki masła
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • sól
  • świeżo mielony pieprz
  • crème fraîche i pestki dyni

dyniowa 101. Dynię obieramy, kroimy w kostkę, mieszamy z olejem rzepakowym, oprószamy solą i sporą ilością świeżo zmielonego pieprzu. Pieczemy ok. 30 minut w temperaturze 180˚C.

dyniowa 112. Jabłka obieramy, wycinamy gniazda nasienne, kroimy w kostkę. Cebulę obieramy i szatkujemy. Umytą szałwię kroimy. W rondlu rozpuszczamy masło, wrzucamy cebulę, jabłka i szałwię i gotujemy ok. 7 minut.

3. Dodajemy upieczoną dynię, zalewamy bulionem i gotujemy ok. 15 minut. Zupę zdejmujemy z palnika i miksujemy. Sprawdzamy smak – ewentualnie doprawiamy solą i pieprzem.

4. Podajemy z łyżką śmietany i pestkami dyni.

10 thoughts on “Bardzo angielska zupa dyniowa

Add yours

  1. Bardzo mi się podoba, musiała ciekawie smakować. Ja robiłam z gruszką i bardzo mi smakowała, więc takiej też spróbuję z przyjemnością 🙂

    Like

  2. Zamieniam masło na olej rzepakowy i robię! 😀 Masła mi nie wolno ze względu na cholesterol, na szczęście olej go skutecznie obniża 🙂

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑