Strudel z mincemeat w cieście filo

strudel-012

Pomieszanie z poplątaniem – tak w skrócie można nazwać dzisiejszą propozycję na świąteczny deser. Moje ulubione wyspiarskie nadzienie świąteczne zostało zawinięte w greckie (czy szerzej turecko-grecko-bałkańskie) ciasto filo i udaje, że jest austriackim strudlem. Pół kulinarnej Europy na jednym talerzu – kosmopolityczny tygiel pod cukrowym puchem. Poza oczywistą zaletą – czyli smakiem – docenić trzeba jeszcze aspekt wizualny. Posypany cukrem pudrem wypiek wygląda bardzo zimowo, niczym przykryta śniegiem zapomniana kłoda w lesie.

Bardzo lubię wypieki z ciasta filo na święta, bo nie są zapychające i zmieszczą się zarówno przed obiadem, jak i po nim. U mnie oba strudle zniknęły błyskawicznie, kto przechodził przez kuchnię łapał kawałek i kruszył niemiłosiernie wokół siebie. Od razu było widać, że ryczka ukryta za wyspą była popularnym miejscem konsumpcji w kuchennym zaciszu…

Z filo praktycznie każdego roku robiłam babeczki nadziewane masą makową, ale bakaliowy strudel chyba wygra w tym roku i jeszcze go powtórzę w same święta. Jest bardzo szybki w przygotowaniu, co jest niewątpliwą zaletą w domu pełnym dzieci. Mniejsza pociecha powiedziała mi wczoraj przed snem po raz pierwszy „kokam”. Właśnie po to są dzieci, by je kochać i by one nas „kokały”. Taki mam plan na święta – spędzić je z dziećmi, nikoniecznie w kuchni…

strudel-011

STRUDEL Z MINCEMEAT W CIEŚCIE FILO

  • 450 g mincemeat
  • 2 jabłka
  • 1 łyżeczka świeżo otartej skórki z cytryny
  • 6 arkuszy ciasta filo
  • 120 g roztopionego masła (sklarowanego)
  • 75 g cukru demerara
  • cukier puder

Jeżeli używamy ciasta mrożonego, należy rozmrozić je wg instrukcji na opakowaniu.

Piekarnik nagrzewamy do 180°C (z termoobiegiem). Jabłka obieramy, usuwamy gniazda nasienne i kroimy w kostkę. Skórkę z cytryny i pokrojone jabłka mieszamy z mincemeat.

Rozkładamy wilgotną ściereczkę na blacie, układamy na niej pierwszy arkusz ciasta filo, a drugą wilgotną ściereczką przykrywamy pozostałe arkusze. Pierwszy arkusz smarujemy roztopionym masłem przy pomocy pędzelka, następnie posypujemy cukrem, układamy kolejny arkusz (pamiętając, by pozostałe przykryć wiglotną ściereczką) i znów smarujemy masłem i posypujemy cukrem. Postępujemy tak, aż położymy ostatni arkusz.

Na wierzchu ciasta układamy nadzienie, zostawiajać 5 cm pustej krawędzi. Ciasto zwijamy tak, jak zwija się roladę, zaczynając od dłuższego brzegu. Strudel układamy (miejscem złączenia ciasta do dołu) na wyłożonej papierem blaszce (lub nasmarowanej masłem). Wierzch strudla smarujemy masłem i nacinamy (wyznaczając porcje).

Pieczemy 30 min., podajemy ciepły lub w pokojowej temperaturze, posypany obficie cukrem pudrem.

Ciasto, którego używałam, było zbyt długie, by zmieścić się na blaszce. Przecięłam je w poprzek przed nałożeniem nadzienia i zrobiłam dwa krótsze strudle.

strudel-013
(Przepis z drobnymi zmianami wg „Easy Food” Christmas Annual 2013)

 

4 thoughts on “Strudel z mincemeat w cieście filo

Add yours

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑