Bakłażany zapiekane z mozzarellą di bufala i historia potłuczonych pleców

bakłażany 1Bakłażany zapiekane z mozzarellą to absolutnie stary patent, który zaczerpnęłam z mojego słynnego zeszytu z przepisami z magazynów sprzed 15 – 20 lat. Między innymi, bo od czasu do czasu coś tam doklejam. Zasadniczy zbiór jednak pochodzi z lat zamierzchłych. Kiedyś Wam go może pokażę… Pomysł na bakłażany jest uniwersalny, dookreśliłam jednak składniki, pominęłam wegetę (wpadłby dziś ktoś na pomysł, by bakłażany lub pomidory przyprawiać wegetą?) i mój sposób podaję poniżej.

Moim zdaniem jest jedne z najprostszych dań z bakłażanem w roli głównej, ale najsmaczniejsze jest, gdy użyje się dobrych składników. Stąd rzadziej używana mozzarella di bufala, czyli mozzarella produkowana z mleka bawolic w Kampanii. Jest delikatniejsza i bardziej aksamitna od swojej popularniejszej kuzynki, mozzarelli z mleka krowiego, moim zdaniem też smaczniejsza (choć Mój Mąż woli tę z mleka krowiego).

O moich potłuczonych plecach miłośnicy historii z życia wziętych mogą przeczytać na drugiej stronie, a tych, którzy preferują radośniejsze klimaty, pozostawiam z przepisem na pyszne danie.

BAKŁAŻANY ZAPIEKANE Z MOZZARELLĄ DI BUFALA

  • 4 bakłażany
  • 2 łyżki stopionego masła
  • 2 pomidory
  • 2 kulki mozzarelli di bufala
  • 8 plastrów szynki parmeńskiej
  • 16 listków bazylii
  • sól
  • świeżo zmielony pieprz

1. Bakłażany przekrawamy na pół, posypujemy solą i odstawiamy na 10-15 minut. Mozzarellę odsączamy z zalewy, kroimy na plasterki. Sparzone pomidory obieramy ze skórki i kroimy w plastry. Bazylię myjemy, połowę listków kroimy w paseczki.

2. Brytfankę wykładamy folią aluminową, smarujemy stopionym masłem i układamy osuszony bakłażany przekrojoną stroną do spodu. Pieczemy w piekarniku na grzanym do temperatury 200°C przez 20 minut.

3. Po upieczeniu obracamy, polewamy masłem i na każdej połówce układamy szynkę parmeńską, pomidory, oprószamy pieprzem i solą, posypujemy bazylią i przykrywamy mozzarellą. Wstawiamy do piekarnika i zapiekamy, aż ser zacznie się topić. Podajemy przybrane listkami bazylii.

Lato w pełni! Warzywa psiankowate 2014 Warzywa psiankowate 2014

Pages: 1 2

14 thoughts on “Bakłażany zapiekane z mozzarellą di bufala i historia potłuczonych pleców

Add yours

    1. Mozzarellę z Włoch można dostać w tzw. artisan shops. które sprowadzają żywność od małych producentów, często używających tradycyjnych, rękodzielniczych metod produkcji. W Sligo polecam sklepy: Cosgrove and Son oraz Kate’s Kitchen.
      Większość sklepów sieciowych zazwyczaj ma w swojej ofercie oryginalne sery oraz ich tańsze wersje. Przy czym nawet te tańsze są często oryginalne, tylko pakowane są na miejscu. Generalnie trzeba czytać uważnie etykietki i szukać metodą prób i błędów.

      Like

  1. Droga Dag,

    Po smacznym zaserwowałaś trochę bólu i strachu (!).
    Życzę szybkiego powrotu kondycji sprzed upadku.
    Także mam przypadłość spadania ze schodów.
    Przez to stałam się ostrożniejsza, bo niejeden raz mocno bolało…
    Przestałam np. zbiegać jak wicher ze schodów 🙂

    Serdeczności!
    Rena

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑