Shortbread, czyli szkockie ciastka maślane

shortbread 22

Chociaż te szkockie ciastka można kupić w każdym większym sklepie, lubię robić je w domu samodzielnie. Nie dlatego, że sklepowe są niedobre, bo wręcz przeciwnie – jako ciastka cieszące się opinią luksusowych – najczęściej są nieoszukane i całkiem smaczne. Oszukane, czyli zrobione przy użyciu tłuszczy roślinnych, też się zdarzają, ale te opisane jako all-butter są naprawdę dobre. Lubię piec je w domu, bo to jedyne ciastka na świecie, na które mam zawsze składniki. Pewnie dlatego, że składniki są tylko 3.

Te 3 składniki to cukier, masło i mąka. Cały przepis to proporcje – na jedną porcję cukru wypadają dwie porcje masła i trzy porcje mąki. Banalnie proste do zapamiętania! Przez wieki ciastka były dostępne tylko zamożnym, a mniej zamożni mogli sobie na nie pozwolić jedynie od święta. Dzisiaj wygląda na to, że taniej kupić gotowe niż upiec w domu, ale maślany zapach unoszący się w całej kuchni pomaga zapomnieć o tym finansowym nieporozumieniu.

O ile skład ciasta jest zawsze taki sam, o tyle pod względem kształtu ciastka mają trzy równie popularne wariacje. Mogą to być podłużne ciasteczka, takie jak u mnie, mogą być to okrągłe ciastka lub trójkąty, które wycina się z okrągłego placka. W każdym kształcie smakują tak samo dobrze, ale za radą mojej koleżanki, rodowitej Szkotki, robię zawsze fingers. Według niej jest to najekonomiczniejszy sposób – wychodzi więcej porcji i nic się nie marnuje. To nie przypadek, że Szkoci uchodzą za centusiów, choć po prawdzie gospodarność pani domu jest zaletą, a nie wadą.

shortbread 23

shortbread 24

SHORTBREAD

  • 60 g drobnego cukru oraz odrobinę do posypania
  • 120 g masła oraz odrobinę do natłuszczenia formy
  • 180 g mąki
  • szczypta soli

Piekarnik nagrzewamy do 130°C (z termoobiegiem). Podłużną formę na tartę (11 cm x 35 cm) z wyjmowanym spodem natłuszczamy masłem. Mąkę, sól i cukier mieszamy w misce. Dodajemy pokrojone w kostkę masło. Wyrabiamy palcami, aż uzyskamy miękkie ciasto. Wykładamy nim formę, dociskając lekko i wyrównując. Nacinamy nożem poprzecznie, zaznaczając kształt przyszłych ciastek i nakłuwamy widelecem.

Pieczemy przez ok. 45 minut. Wyjmujemy z piekarnika i odstawiamy na kilka minut do przestudzenia. Kroimy na porcje, posypujemy niewielką ilością cukru  i przenosimy do wystudzenia na kratkę.

shortbread 22


Kuchnia Szkocka

20 thoughts on “Shortbread, czyli szkockie ciastka maślane

Add yours

  1. Dag, narobiłaś mi apetytu na te ciasteczka
    Jak upiekę dam Ci znać , czy smakują?
    W Polsce duże mrozy, ja dokarmiam ptaki w swoim ogródku ale też nad lokalnym stawem.
    Miłe buziaki,
    Marysia

    Liked by 1 person

    1. Marysiu, jestem pewna, że będą smakować.
      W Irlandii również mróz, więc nadal dokarmiamy rudziki, zięby, pliszki i sikorki. Zaczynam się martwić, co będzie, jak się zrobi ciepło, bo mój 2-latek nie chce tknąć obiadu, dopóki ptaszki nie przylecą na swój posiłek!
      Pozdrawiam, Dag.

      Liked by 1 person

      1. Dziwne, polskie sikorki nie chcą jeść pokarmu niemieckiego w kulkach, kupionego w supermarkecie niemieckim. Ha. ha.
        Czyżby nie lubiły Niemców?
        Mądry Twój synek. Ciastka udały się, coś żle zrobiłam, chyba za bardzo je spiekłam, bo były trochę twarde, ale do wieczora nie doczekały, Mężowi bardzo smakowały
        Pozdrawiam, Marysia

        Liked by 1 person

        1. A to ciekawe, bo irlandzkie sikorki są mało wybredne – zajadą holenderskie ziarna (sprawdziłam na opakowaniu, gdzie wyprodukowano).
          Ciasteczka pieczemy tylko do momentu, aż zaczną nabierać koloru – powinny pozostać blade. Są kruche, ale nie twarde. Twój piekarnik prawdobodobnie ma większą moc niż mój.
          Pozdrawiam serdecznie, Dag.

          Liked by 1 person

        2. Mąż wczoraj upiekł dwie porcje ciasteczek, tak jak radziłaś. Po prostu wyśmienite i tanie. Bardzo, bardzo dzięki za przepis. Zrobiłam zdjęcie półmiska upieczonych ciasteczek, ale aparat już stary nie można przerzucić zdjęć na nowy komputer. Czy mogę przesłać na swoim blogu link na twój blog, aby każdy mógł skorzystać z tego cudownego przepisu. Dziwne, sikorki przyleciały do tych niemieckich kuleczek z pokarmem zawieszonym na mojej morelce w ogródku. Muszę poszperać w Twoich kulinarnych przepisach.
          Pozdrowienia,
          Marysia

          Liked by 2 people

        3. Cieszę się, że za drugim razem wyszły tak, jak powinny. Też mi czasem za pierwszym razem coś nie wyjdzie, dopiero za drugim podejściem wiem co i jak.
          Będzie mi bardzo miło, jeśli zechcesz dodać link do przepisu na swoim blogu.
          Sikorki mróz przycisnął, to przestały wybrzydzać – może z ptakami jak z dziećmi?
          Pozdrawiam serdecznie,
          Dag.

          Liked by 1 person

  2. Może i można je kupić ale Szkocja daleko. Syn mi ostatnio przywiózł, zapas się już skończył. Zaraz wyprubuję ten przepis. Zakochałam się w tych ciastkach podczas pobytu w Szkocji. 😁

    Liked by 1 person

  3. Wyszły mega dobre! Takie w smaku jak walkersy 🙂 Zrobiłam jedną partię z pszennej mąki, a drugą z pełnoziarnistej i smakują tak samo dobrze, a są odrobinę zdrowsze. Dziękuję za przepis, mamie też wysłałam 🙂

    Liked by 1 person

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑