Pudding bananowy

pudding 021

Pudding – czyli deser z chleba – był do niedawna dla mnie potwierdzeniem, że tradycyjna kuchnia brytyjska jest mało wyrafinowana, żeby nie powiedzieć okropna i barbarzyńska. Moczenie chleba w mleku przywodziło mi na myśl śląskie makówki świąteczne, których konsystencji nie potrafię zaakceptować. O ile makówki jeszcze jako tako wyglądają, to pudding chlebowy ma wygląd skrajnie nieapetyczny. Pewnie nadal miałabym takie wyobrażenie, gdybym nie została poczęstowana kawałkiem, którego nie wypadało nie spróbować. Biorąc pierwszy kęs do ust, powtarzałam sobie, to nie jest to, czym to jest… A okazało się całkiem niezłe, a na pewno zjadliwe.

Pierwsze koty za płoty, teraz już tylko należało przetestować pudding na rodzinie. Króliczka zje wszystko, co słodkie – konsystencja ani sposób produkcji nie mają znaczenia. Jeśli w czymś jest cukier, z pewnością zyska to jej uznanie. Mąż już taki pewien nie był i z podejrzliwością przyglądał się moim poczynaniom. Nawet próbował się wymigać od swojej porcji, zgłaszając pilną potrzebę pójścia z Chomiczkiem na plac zabaw. Nie darowałam mu – posłałam mu spojrzenie, po którym potulnie sięgnął po widelczyk. – Eee, dobre to – zawołał zdziwiony i zabrał się z zapałem do jedzenia – dobrze, że nie wyrzuciłem tych czarnych bananów, a już stałem z nimi przy koszu…

Do wypieków najlepsze są mocno dojrzałe banany, takie których skórka już zupełnie poczerniała. Wtedy są najsłodsze! Zaś na pudding polecam Wam brioszkę zamiast popularnego na wyspach chleba tostowego. W przepisie, z którego korzystałam, syrop jest wymieszany z brandy, ale akurat nie miałam w domu żadnego winiaka, więc zrobiłam pudding bez alkoholu. Zupełnie nie odczułam straty, bo przejrzałe banany skarmelizowane na patelni były wystarczająco aromatyczne i intensywne w smaku. Muszę się przyznać, że ten przepis jest idealny, pudding wyszedł wspaniały i z pewnością nie jest to moja ostatnia przygoda z tym deserem.

pudding 022

PUDDING BANANOWY

  • 3 jajka
  • 300 ml mleka
  • 100 ml kremówki (lub świeżej, słodkiej śmietany)
  • 100 g golden syrup (oraz odrobinę do skropienia)
  • 50 ml brandy (opcjonalnie)
  • 2 bardzo dojrzałe banany
  • odrobina masła do natłuszczenia formy
  • 400 g brioszki (u mnie z kawałkami czekolady)
  • bita śmietana do podania
  • kilka kawałków ciemnej czekolady (opcjonalnie)

Jajka, mleko i śmietanę miksujemy ręcznym robotem, aż jajka będą idealnie roztrzepane. Dla pewności, że nie zostały żadne gluty, możemy przelać custard przez bardzo gęste sito.

Banany obieramy i kroimy wzdłuż na plastry. Na dużej patelni rozgrzewamy golden syrup, aż zacznie się gotować i bulgotać. Wlewamy brandy (opcjonalnie) i dokładnie mieszamy. Wkładamy banany, gdy zezłocą się z jednej strony, obracamy na drugą. Odstawiamy patelnię wraz ze skarmelizowanymi bananami do ostudzenia.

Piekarnik nagrzewamy do 150°C. Keksówkę (900 g) wykładamy papierem do pieczenia, który natłuszczamy masłem. Brioszkę kroimy w kromki grubości 1 cm. Układamy warstwę pieczywa na dnie foremki, na wierzchu wylewamy custard (1/3 objętości). Gdy brioszka wchłonie płyn, układamy połowę bananów i zalewamy połową karmelu z patelni. Układamy kolejną warstwę pieczywa, zalewamy kolejną 1/3 sosu, układamy resztę bananów, zalewamy resztą syropu. Na wierzchu układamy ostatnią warstwę brioszki, którą zalewamy ostatnią porcją sosu. Pieczemy przez 30-35 minut, aż custard się zetnie.

Pudding można przygotować zawczasu. Przed podaniem nagrzewamy piekarnik do 200°C, natłuszczamy blaszkę masłem, pudding kroimy w plastry i układamy na blaszce. Każdy plaster skrapiamy złocistym syropem i zapiekamy ok. 7 minut. Czekoladę rozpuszczamy, a następnie każdy talerz dekorujemy przy pomocy pędzla kuchennego (opcjonalnie). Pudding podajemy gorący z bitą śmietaną na wierzchu.

pudding 023
(przepis z książki Marcusa Wareinga The Gilbert Scott Book of British Food)
4 thoughts on “Pudding bananowy

  1. Pudding wydaje się być całkiem apetyczny, po twoich zmianach oczywiście – chleb tostowy też u nas jest numer 1 ,a ja nie mogę na niego patrzeć.Świńskie uszka w formie chipsów …gorsze niż wszystko…co tam taki niewinny pudding.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

