Czym karmią w irlandzkim szpitalu?

Fejsbuk lubi zaskakiwać, wyświetlając nieoczekiwane treści tylko dlatego, że ktoś z naszych znajomych coś tam polubił, skomentował lub jedno i drugie. W ten sposób dowiedziałam się, że istnieje fejsbukowa strona poświęcona w całości posiłkom serwowanym w polskich szpitalach. Jej celem jest nagradzanie pochwałami te szpitale, które karmią przywoicie swoich pacjentów, a karcenie za marną strawę dla rekonwalescentów. Z nadzieją, że wystawienie na widok publiczny haniebnych zaniedbań wywoła odpowiedni nacisk, by dana placówka zapragnęła zmian i poprawy wizerunku. Zainspirowana postanowiłam udokumentować mój niedawny pobyt w szpitalu w Sligo od strony kulinarnej.

O tym, że posiłki wpływają na nasze zdrowie nie trzeba nikogo przekonywać. Także o tym, że właściwa dieta może być istotną częścią terapii. Wiedzieli o tym już starożytni lekarze, a dzisiejsi również coraz częściej alarmują, że nie samymi pigułkami leczy się chorych. Posiłki serwowane na oddziale położniczym w Sligo Regional Hospital są przykładem typowej współczesnej kuchni irlandzkiej. Jednym słowem – jedzenie przypomina domowe.

5Pierwszy posiłek zjedliśmy wspólnie z Mężem (tak, tak – jego też nakarmiono) tuż po wydaniu Chomiczka na świat. Że był to środek nocy, dostaliśmy tylko tosty z masłem i dżemem oraz herbatę (z mlekiem oczywiście). Na tosty z dżemem i herbatę można liczyć o każdej porze – przekonałam się o tym, gdy wilczy apetyt dopadł mnie o 5 nad ranem, a zjedzenie dwóch wielozbożowych batoników tylko go zaostrzyło.

Śniadanie wygląda tak samo każdego dnia – tosty z marmoladą pomarańczową i masłem oraz do wyboru płatki kukurydziane lub ryżowe krispies. I oczywiście herbata z mlekiem. Bez polotu, ale głód dobrze zaspokojony. Co ciekawe pora śniadania pokrywa się z porą obchodu – lekarz wypytuje o niezbyt apetyczne aspekty połogu pacjentkę przełykającą właśnie kolejny kęs chleba. Cóż, nic co ludzkie…

1Lunch to opcja pomiędzy solidniejszą wersją śniadania a współczesną wersją tradycyjnej irlandzkiej sałatki. Jajecznica (irlandzką robi się z dodatkiem masła i mleka) lub smażone kiełbaski, bekon i fasolka w pomidorach. Razowy chleb na sodzie lub tosty. I oczywiście herbata z mlekiem. W skład sałatki wchodzą obowiązkowo coleslaw (posiekana biała kapusta z majonezem) i potato salad (ziemniaki z majonezem).  Swego czasu produkowałam codziennie takie kombinacje, gdy pracowałam w coffee shopie obsługującym prywatny szpital na południu miasta.

62Od 15 do 20 można odwiedzać młode mamy i poprzeszkadzać im m.in. w trakcie obiadu. Na posiłek obiadowy składa się danie główne oraz deser. Irlandzki obiad to rozgotowane warzywa, puree ziemniaczane oraz solidna porcja mięsa – w zależności od dnia do wyboru bywa kurczak, ryba lub wieprzowina. Mięso musi być polane obficie gravy (sos, który powstaje naturalnie w trakcie pieczenia mięsa lub z granulowanego produktu instant…). Deserem okazała się galaretka pomarańczowa z kawałkami brzoskwini oraz lody śmietankowe.

3Kolacji nie ma, ale jak pisałam, na tosty i herbatę można liczyć o każdej porze.

4Szpitalnej kuchni na pewno brakuje finezji (złośliwi mogą dodać, że irlandzkiej kuchni w ogóle brak finezji), ale schudnąć na takiej diecie trudno. Tym razem nie spędziłam zbyt wiele czasu w szpitalnym łóżku, by zrobić porządny fotoreportaż, ale tych kilka zdjęć musi w zupełności wystarczyć, bo nie wybieram się na ponowny rekonesans. Home sweet home – jak mawiają wyspiarze.

6 thoughts on “Czym karmią w irlandzkim szpitalu?

    • Też już nie pamiętam dokładnie, co dostałam po urodzeniu Króliczki, ale 4 kotletów schabowych na obiad nigdy nie zapomnę😉
      Popieram umiarkowanie w soleniu, ja się przyzwyczaiłam do niesolonych potraw, gdy Króliczka zaczęła jeść to, co my. Właściwie po kilku dniach już zaczyna się odczuwać naturalne smaki potraw, które sól zabija. Mój Mąż jednak wszystko sobie dosala:/

      Liked by 1 person

Leave a Reply

