Morszczuk w pikantnym sosie pomidorowym z oliwkami i szpinakiem

morszczuk w pomidorach 51 stycznia 1978 rodzina Borejków zmuszona była do udania się na obiad do ciotki Feli, ponieważ Gabi spaliła morszczuka… Kto pamięta „Kwiat kalafiora” Małgorzaty Musierowicz? Lektura tej książki sprawiła, że do dziś nie lubię smażyć ryby, bo obawiam się, że ją przypalę. Sprawiła również, że przez dłuższy czas zastanawiałam się, gdzie byśmy szukali obiadu, gdyby tak – odpukać!!! – Mama zachorowała.

Na szczęście Moja Mama nie pozwoliła sobie na żadne chorowanie przez cały okres mej edukacji, obiad czekał zawsze punktualnie o 16. i kuchnię poczułam z bliska dopiero po obronie pracy magisterskiej, gdy wyprowadziłam się z rodzinnego gniazda. Wyprowadziłam się na drugi koniec Europy i od tego czasu obiady matczyne pozostają w sferze wspomnień i pokrytych zwietrzałym pudrem sentymentów. Zaś aby moje dziecię nie miało nigdy takich obaw, wyszłam za mąż za człowieka z kuchnią obytego, od gotowania niestroniącego. A i dziecię zapraszam często do garów.

Chociaż unikam smażenia ryby, wpychając ją najczęściej w otchłań piekarnika, czasami trafia ona na patelnię. Dzisiaj udusiła się w pikantnych oparach sosu pomidorowego, otulona delikatnymi listkami szpinaku. Nie jest to najelegantsza potrawa, ale jaka smaczna! Jest w niej wszystko, co lubię najbardziej. Szpinak, którego nie znosiłam w dzieciństwie, a rozkochałam się w nim w dorosłym życiu, pomidory, które są jednym z najważniejszych warzyw w mojej kuchni, oliwki kalamata, których fioletowy kolor zawsze mnie zadziwia, czosnek, choć taki niecałuśny i morszczuk prosto ze słonych wód Atlantyku.

morszczuk w pomidorach 6MORSZCZUK W PIKANTNYM SOSIE POMIDOROWYM

(nieco zmodyfikowany przepis z „Easy Food”, April 2015)
  • 4 porcje morszczuka (wyfiletowane, skóra usunięta)
  • 2 szalotki
  • 3 ząbki czosnku
  • oliwa
  • 200 ml bulionu warzywnego
  • 180 ml wytrawnego białego wina
  • 2 łyżki kaparów
  • 1 łyżeczka suszonych krążków papryczki chili
  • 1 puszka krojonych pomidorów (400 g)
  • 2 pełne garści szpinaku
  • 10-12 oliwek kalamata
  • świeżo zmielony pieprz
  • świeża bazylia do przybrania
  • chrupiące pieczywo do podania

Szalotki obieramy i drobno kroimy. Ząbki czosnku obieramy i rozgniatamy. Oliwę rozgrzewamy na dużej, głębokiej patelni z grubym dnem na średnim ogniu. Szalotki smażymy przez 2 minuty, dodajemy czosnek, smażymy jeszcze minutę. Wlewamy wino, bulion warzywny, dodajemy kapary, krążki suszonej papryczki chili oraz pomidory z puszki. Zagotowujemy.

Zmniejszamy temperaturę i gotujemy jeszcze kilka minut. Dodajemy szpinak (jeśli liście są duże, wcześniej możemy je poszarpać na mniejsze kawałki). Na wierzchu układamy kawałki ryby, przykrywamy patelnię i dusimy rybę przez 10 minut (aż będzie ugotowana). Z oliwek usuwamy pestki, dodajemy tuż przed końcem gotowania do potrawy. Oprószamy pieprzem i serwujemy w głębokich talerzach. Każdą porcję przybieramy kilkoma listkami świeżej bazylii, podajemy z pieczywem.

Kulinarnie z literatury i filmu

3 thoughts on “Morszczuk w pikantnym sosie pomidorowym z oliwkami i szpinakiem

    • Mama mojej bardzo dobrej koleżanki też nie gotowała, tylko wykupywała obiady na stołówce w banku, w którym pracowała. Zazdrościłyśmy trochę, bo ta stołówka wyglądała jak restauracja. Gdy szłam po lekcjach pobawić się do tej koleżanki, też dostawałam obiad na stołówce. Wow nie trwało długo, bo gdy podrosłyśmy, owa koleżanka przychodziała do szkoły w ogromną menażką, do której zabierała z tej pięknej stołówki obiad dla taty do domu. Menażka już nam się nie podobała😀
      Musierowicz niezapomniana. Zaczytywałam się w “Jeżycjadzie”… dopóki nie odkryłam Agathy Christie😀

      Liked by 1 person

Leave a Reply

