Kaczka z jabłuszkami, czyli kulinarny powrót do domu

kaczka 3

Niedziela była szczególnie ważnym dniem. Nie tylko irlandzki Dzień Matki ją wyróżnił, ale przypomnieliśmy sobie, że minęło już 10 lat od dnia, w którym się poznaliśmy. Mój Mąż postanowił mnie uszczęśliwić i przywiózł mi świeżą kaczkę. Dzień wcześniej wspominałam mu, że w sklepach pojawiły się świeże kaczuszki. Wspominałam też, że chętnie bym zjadła pieczoną w całości. Nic nie wspominałam, że ma to być już, teraz, w tej minucie.

W pierwszym odruchu chciałam wyczarować z niej wyjątkowo oryginalne danie, ale ostatecznie zdecydowałam się na powrót do polskich smaków. Kaczka z jabłkami z majerankiem to jedna z tych potraw, które kojarzą się mi z krajem i symbolizują radość rodzinnego obiadu. Zabawne jest to, że wcale nie pamiętam pieczonej kaczki z rodzinnego domu (choć z pewnością bywała). Wyobrażenie to jest oparte prawdopodobnie na tradycji literackiej, gdzie szlachecka młodzież co rusz na kaczki szła polować, gdzie chłopki domowe ptactwo na podwórku karmiły, gdzie rytm posiłków wyznaczał porządek dnia. Kaczka będzie z pewnością ukoronowaniem świątecznego obiadu, więc polecam ją uwadze ze względu na zbliżającą się Wielkanoc.

Kaczuszki z jabłuszkami były specjalnością serialowej Helenki (doskonała rola Stanisławy Celińskiej) w mojej ulubionej produkcji Telewizji Polskiej „Siedlisko”. Serial z 1998 roku w reżyserii Janusza Majewskiego był chyba ostatnim luksusowo nakręconym na taśmie filmowej, a największą siłą filmu jest osobiste doświadczenie reżysera i scenarzystki (scenariusz napisała z Wandą Majerówną Zofia Nasierowska, żona Majewskiego). „Siedlisko” jest na poły autobiograficzną opowieścią o miłości, która pozwala się odkryć na nowo wśród mazurskich jezior. Bogata galeria charakterystycznych postaci oddanych barwnie przez plejadę wspaniałych aktorów (że wspomnę tylko Mariana Opanię w roli Kotuli oraz Krzysztofa Kowalewskiego, który zagrał rubasznego profesora Wanata), malarskie ujęcia mazurskiej przyrody oraz przepiękna muzyka Jerzego Matuszkiewicza uczyniły ten serial naprawdę wartym obejrzenia. Wracam do niego od czasu do czasu, by się wzruszać i utwierdzać w przekonaniu, że to co jest dla mnie ważne, jest wartością ponadczasową.

Janusz Majewski kilka lat temu opublikował powieść opartą na scenariuszu serialu. W posłowiu zawarł sporo ciekawych informacji na temat powstawania filmu i pracy na planie. Książkę zadedykował swojej zmarłej żonie, a mnie podarowali ją rodzice, wiedząc jak ważna okazała się dla mnie historia Marianny i Krzysztofa Kalinowskich…

kaczka 4

KACZKA PIECZONA Z JABŁUSZKAMI

  • 1 kaczka, ok. 2 kg
  • 8 kwaśnych jabłek
  • majeranek
  • łyżka soku z cytryny
  • odrobina oliwy
  • 4 łyżki żurawiny do mięs
  • sól
  • pieprz

Kaczkę płuczemy, osuszamy, wycinamy nadmiar tłuszczu oraz skóry. W środku tuszkę skrapiamy sokiem z cytryny, a następnie całą kaczke nacieramy solą, pieprzem i majerankiem.

Połowę jabłek obieramy, kroimy w ćwiartki, usuwamy gniazda nasienne i kroimy na małe kawałki. Jabłka mieszamy z majerankiem i faszerujemy nimi kaczkę. Tuszkę spinamy wykałaczkami lub zszywamy nitką. Wkładamy do gęsiarki wysmarowanej cienką warstwą oliwy. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180°C (z włączonym termoobiegiem). Co jakiś czas podlewamy wytapiającym się tłuszczem.

Czas pieczenia kaczki to ok. 50 min na każdy kilogram oraz dodatkowo 15 minut. Po mniej więcej 30 minutach kaczka zaczyna się rumienić. Wysuwamy ją z piekarnika i czubkiem ostrego noża nakłuwamy w kilku-kilkunastu miejscach na piersiach, by tłuszcz spod skóry mógł swobodnie wypływać. Polewamy wytwarzającym się sosem. Gdy minie 80 minut od wstawienia kaczki do pieca, nacinamy ją między udkami a korpusem (by tłuszcz wypłynął).

W międzyczasie myjemy pozostałe jabłka, odcinamy czubki, wydrążamy gniazda nasienne, napełniamy jabłka żurawiną i układamy w małej formie. Wstawiamy do piekarnika na 30 minut przed końcem pieczenia. Jeśli zauważycie, że jabłka zaczynają się rozpadać, wyjmijcie je i przykryjcie folią*.

Kaczkę podajemy pokrojoną na porcje wraz z nadzieniem oraz upieczonymi jabłkami. Pasują do niej kluski śląskie (polane odrobiną tłuszczu), pieczone ziemniaki lub czeskie knedliki. Wytopiony tłuszcz zlewamy do kubka – będzie idealny do pieczonych ziemniaków lub jako baza do sosów.

*Niefrasobliwie nie pilnowałam jabłek i skórki z nich odpadły. Nie straciły nic na smaku, ale stały się wybitnie niefotogeniczne. Gdybyście ich również niedopilnowali, wyjmijcie jabłka ze skórek (powinny wyjść bardzo łatwo) i podajcie „obrane”.

Wielkanocne Smaki - edycja V Wielkanocne Smaki - edycja V

8 thoughts on “Kaczka z jabłuszkami, czyli kulinarny powrót do domu

  1. Kaczka to chyba ulubione danie mojego męża, obowiązkowo z pyzami (takimi drożdżowymi, gotownymi na parze, o ile się nie mylę na Śląsku noszą nazwę buchty).
    Oglądając pokazany przez Ciebie fragment serialu wzdychałam tylko: kiedyś to były seriale, kiedyś to byli aktorzy … Czyżbym sie starzała?

    Like

  2. a ja dokładnie kilak dni temu też myślałam, że może bym kaczkę zrobiła. U mnie w domu się robi kaczkę ale ja jeszcze nigdy. Chciałabym jednak chętnie podjąć wyzwanie. Powiedz proszę, bo ja się nie znam (może śmieszne pytanie) jak to ocenić że jest nadmiar tłuszczu aby go wyciąć?

    Like

    • Kaczkę łatwiej upiec niż kurczaka, bo jest dość tłusta i nie wysycha. Tłuszcz głównie znajduje się pod skórą i jego usunąć się nie da. Natomiast można odciąć nadmiar skóry z tłuszczem oraz zajrzeć do środka kaczki, gdzie również może się znajdować “sadełko”. W czasie pieczenia można też odlewać gromadzący się tłuszcz, jeśli jest go naprawdę dużo. Wszystko zależy od kaczki, najlepsza jest taka ok. 1,5 – 2 kg, akurat starczy dla 2 osób.

      Like

Leave a Reply

