Kostka kokosowa, czyli frelki z karlusami warzom z „Maszketami”

kostka kokosowa 2Redakcja „Maszketów” zaproponowała wszystkim swoim fanom wspólne pieczenie kostki kokosowej. Bez zastanowienia zgłosiłam swój udział i termin deptał mi po piętach. Nie znoszę sytuacji, gdy zapisuję się do jakiegoś projektu, a później nawał innych obowiązków zmusza mnie do rezygnacji. Tym razem prawie się nie udało, bo goniące się nawzajem sprawy przepychają się w kalendarzu, a mnie ogarnia coraz większe zmęczenie.

Uparłam się, że kostkę jednak upiekę. Sam placek nie jest pracochłonny. Mnie pięknie wyrósł, równiutki był jak sam Benbulben, a do dekorowania postanowiłam zatrudnić Króliczkę. Demonstracja „co i jak” sprawiła, że moja pomocnica, postanowiła pierwszy kawałek zjeść, a mnie zostało obtaczanie w polewie i wiórkach. Nie jest to zadanie na moją cierpliwość. Nie nadaję się na cukiernika, bo umierałam z nudów przy tej czynności…

Króliczka po zjedzeniu owego pierwszego kawałka, zabrała się ochoczo do pracy, a miał pomagać jej Tatuś. Udało im się skończyć kolejne cztery kostki, po czym zastałam ich na pałaszowaniu. On wcinał „suche” ciasto, a Ona wylizywała polewę z garnuszka. Zacierali ślady swojego lenistwa…

Zachowam sobie przepis na ciasto, jest łatwe do zrobienia i naprawdę ładnie się udało, ale następnym razem zrobię tylko 1/3 polewy i udekoruję jak zwyczajny palcek. Chyba że uniosę się ambicją…

kostka kokosowa 3kostka kokosowa 4kostka kokosowa 1KOSTKA KOKOSOWA

(przepis Ula/Eksperyment Sobotni dla magazynu “Maszkety”)

Ciasto:

  • 250 g masła
  • 220 g cukru
  • 220 g gęstej kwaśnej śmietany 18% (użyłam crème fraîche 30%)
  • 16 g cukru wanilinowego (użyłam cukru z prawdziwą wanilią i kardamonem)
  • 425 g mąki pszennej
  • 2 czubate łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3 jajka
  • 2 żółtka

1. Pokrojone w kostkę masło podgrzewamy razem z cukrem i cukrem waniliowym, aż masło się roztopi. Pod koniec wlewamy śmietanę, następnie studzimy i dodajemy do powstałej masy jajka oraz żółtka i dokładnie mieszamy.

2. Mąkę i proszek do pieczenia przesiewamy i dodajemy do płynnej masy, delikatnie mieszając. Pieczemy na blasze o wymiarach 20×30 cm, przez 30-40 minut w 170°C. Gdy ciasto całkowicie ostygnie, kroimy je w kwadraty.

Polewa:

  • 125 g masła
  • 220 g gęstej kwaśnej śmietany 18% (użyłam crème fraîche 30%)
  • 160 g drobnego cukru do wypieków
  • 50 g kakao
  • 300 g wiórków kokosowych

Składniki polewy, bez wiórków kokosowych, podgrzewamy, aż do dokładnego rozpuszczenia masła i uzyskania gładkiej masy. Jeśli jest zbyt rzadka możemy dodać jeszcze odrobinę kakao. Każdą kostkę wkładamy do polewy, następnie obtaczamy w wiórkach i odkładamy na talerz.

Z dziećmi i dla dzieci 2014

10 thoughts on “Kostka kokosowa, czyli frelki z karlusami warzom z „Maszketami”

  1. Wygląda apetycznie, a w kwestii “wylizywaczy” – przecież od zawsze waidomo, że różne polewy, surowe ciasta itp. najlepiej smakują właśnie na surowo wylizywane z garnka lub miski🙂

    Like

Leave a Reply

