Kremowa zupa szparagowa

asparagus soup 4Szparagi nauczył mnie jeść Mój Mąż. W moim rodzinnym domu szparagi raczej nie bywały na talerzu, a przynajmniej sobie ich nie przypominam. Spróbowałam ich po raz pierwszy dopiero po ślubie, jako swoisty “posag” wniesiony przez Męża. Całkiem długo musiał mnie namawiać, bo wcale, a wcale mi się nie podobały.

Gdy zobaczyłam w internecie zdjęcia upraw szparagów, wydały mi się bardzo, bardzo odpychające. Pędy wyrastające prosto z ziemi swą urodą przypominały skrzyp polny, a nieciekawe poletka były po prostu brzydkie i oszpecające krajobraz. Jednak kierując się Terencjuszową myślą Homo sum, humani nihil a me alienum puto, chcąc być humanistką na wszelkich polach, dałam się namówić i zakochałam się w delikatnym smaku szparagów.

Podobno najsmaczniejsze są białe szparagi, mnie jednak bardziej smakują zielone. Być może ze względu na kolor, bo wiosną wszystko musi być zielone, szczególnie na talerzu… Wyczytałam w źródłach wszelakich, że szparagi uchodziły dawniej za afrodyzjak, a do ich miłośników należeli miedzy innymi: Oktawian August i Madame de Pompadour. Oktawian August pozostawił Rzymionom powiedzenie: “zrób to szybciej, niż gotują się szparagi”…

Szparagami zajadał się również Marcel Proust, ale dla potomności pozostawił mało miłosne wspomnienia związane z ich konsumpcją. Szparagi , jak czytamy w powieści W stronę Swanna, “changer mon pot de chambre en un vase de parfum”

Dzisiaj w menu znalazła się zupa ze szparagów. Przepis na nią znalazłam w książce 1001 One Pot, Casseroles, Soups and Stews. Zupa jest bardzo prosta, ale przygotowanie jej wymaga… ubrudzenia trzech rondli. Wynagradził to aksamitnie delikatny smak i pochwały najbliższych.

asparagus soup 2asparagus soup 1asparagus soup 3asparagus soup 5

KREMOWA ZUPA SZPARAGOWA

  • pęczek zielonych szparagów, ok. 350 g
  • 700 ml wywaru z warzyw
  • 55 g masła (lub margaryny)
  • cebula
  • 3 łyżki mąki
  • ¼ łyżeczki kolendry mielonej (lub utartej w moździerzu)
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 450 ml mleka
  • 4 łyżki śmietany
  • sól
  • pieprz

1. Szparagi myjemy i odcinamy zdrewniałe końcówki. Odcinamy główki, które odkładamy nab ok, a pozostałe części pędów kroimy na kawałki długości 2-3 cm. Główki szparagów gotujemy w niewielkiej ilości osolonej wody przez ok. 8 minut. Odcedzamy (zachowując wodę z gotowania) a główki odkładamy na bok.

2. Pokrojone szparagi wkładamy do rondla i zalewamy wywarem warzywnym, zagotowujemy, zmniejszamy temperature, przykrywamy i gotujemy ok. 20 min, dopóki nie zmiekną. Odcedzamy (zachowując wywar), a szparagi odkładamy na bok.

3. Cebulę siekamy. W rondlu rozpuszczamy masło, dodajemy cebulę i gotujemy na małym ogniu aż zmięknie (ale nie zbrązowieje). Dodajemy mąkę, dokładnie mieszamy i gotujemy minute, po czym stopniowo dodajemy wywar ze szparagów, cały czas mieszając. Zagotowujemy, zmiejszamy temperature i gotujemy 2-3 minuty. Dodajemy wodę, w której gotowały się główki szparagów i dokładnie mieszamy. Następnie dodajemy ugotowane szparagi, kolendrę, sok z cytryny oraz sól i pieprz. Gotujemy ok. 10 min. Zdejmujemy z ognia i pozwalamy zupie troszkę przestygnąć.

4. Zupę miksujemy w malakserze (lub przy użyciu ręcznego blendera), aż będzie gładka. Wlewamy do czystego rozndla i dolewamy mleko. Dorzucamy ugotowane główki szparagów i zagotowujemy. Na końcu dodajemy smietanę, mieszamy i gotujemy jeszcze chwilę na małym ogniu.

Szparagi

16 thoughts on “Kremowa zupa szparagowa

  1. Szparagi są bardzo popularne w Szwajcarii, gdy przychodzi na nie sezon, zawsze jem zupę szparagową, ale… tylko w restauracji. Bohatersko😉 spróbuję dokonać cudu kulinarnego, ale niepokoi mnie kolendra. Nie mam tej przyprawy, oczywiście mogę kupić, ale czy jest ona konieczna? Może mogę ją zastąpić, boję się czy nie będzie mi “przeszkadzać” skoro nie znam jej smaku. Jeszcze ja, jak ja😉 ale moje chłopaki to dopiero wyzwanie! Czy mogę użyć białych szparagów, bo zielone zupy u mnie nie idą. Chociaż ja np. bardzo lubię krem z zielonego groszku, no ale gotuję dla czterech osób.🙂

    Like

    • Zupa na pewno Ci się uda🙂 Kolendrę możesz pominąć, ma ona cytrusowy aromat (bardzo lubię ją ucierać w moździerzu własnie z powodu zapachu) i pieprzowy posmak. Jest też składnikiem mieszanki curry. Szparagi zielone możesz zastąpić białymi, tylko obierz je jak najcieniej (zaczynając pod główką). Główki są za małe, by opłacało się je gotować osobno, możesz więc pominąć ten etap i wszystkie części szparagów gotować w wywarze z warzyw. Moja zupa nie była bardzo zielona, co najwyżej seledynowa i moje dziecko uznało ją za zupę z mleka bez wdawania się w szczegóły😉 Pozdrawiam!

      Like

      • Ojej, mój przepis jest bardzo prosty, wręcz oszczędnościowy można rzec. Nauczyła go mnie moja mama, a ją jej mama, a moja babcia🙂 Po prostu zlewam wodę – wywar z gotowanych szparagów i taki gotujący się wywar mieszam ze śmietaną wymieszaną z mąką, jeszcze raz zagotowuję i ewentualnie dodaję na końcu pół łyżeczki świeżego masła. Szparagi zjadam osobno🙂

        Like

Leave a Reply

