Szynka pieczona w karmelu

szynka w karmelu 2Pierwsza oznaka zbliżających się świąt, to Mąż “z pewną taką nieśmiałością” wskazujący paluchem na lodówkę: – Wyjąłem już szynkę, żeby się rozmroziła… Co za zapobiegliwość, jaki troskliwy i kochany, jaki stęskniony za smakiem mięcha…

W pierwszym odruchu chciałam się wykręcić od zajmowania się wieprzakiem, ale później przypomniałam sobie o poniższym przepisie, który czekał od lat w teczce na jakikolwiek przejaw mojego zainteresowania. Nie cieszył się wzięciem, bo przedstawia pięciokilowy kawał mięcha, czyli ilość gargantuiczną jak na potrzeby naszego skromnego domostwa. Do tego wydaje się pracochłonny, gdyż mięso należy wpierw gotować, a później jeszcze piec. Wielkanoc wydała mi się wystarczającą okazją do wykorzystania tego pomysłu, przerobiłam go jednak na mniejszą porcję.

Mój Mięsożerca wygłaszał peany, natomiast moje dziecko nie było zachwycone goździkami, które pieczołowicie wyskubywała małymi paluszkami. Do dziś wypomina mi ten nietrafiony pomysł, utrudniający życie normalnym ludziom. Z pięcioletnią powagą mówi: – Mamo, ja mam lepszy pomysł… – Aha…

szynka w karmelu 1szynka w karmelu 3

SZYNKA PIECZONA W KARMELU

  • 1,5 kg szynki (peklowanej)
  • garść ziaren pieprzu
  • cebula
  • cebula czerwona
  • 18 goździków
  • 2 marchewki
  • pomarańcza
  • 2 łyżki brązowego cukru
  • ok. 40 goździków
  • 4 łyżki musztardy Dijon

1. Obwiązaną szynkę wkładamy do sporego garnka, zalewamy zimną wodą, dodajemy obrane marchewki, pokrojoną w plastry czerwoną cebulę i naszpikowaną goździkami białą cebulę oraz garść pieprzu. Gotujemy na małym ogniu ok. 1,5 h. Po ugotowaniu zostawiamy do wystygnięcia.

2. Szynkę wyjmujemy z wody, dokładnie osuszamy. Całe mięso szpikujemy w regularnych odstępach goździkami. Pomarańczę sparzamy, obieramy. Będzie nam potrzebna mniej więcej połowa skórki, z której zdejmujemy białą warstwę ze spodu. Skórkę kroimy w paseczki, obkładamy nimi mięso. Zostawiamy do obeschnięcia.

3. Mięso układamy na blasze przykrytej papierem do pieczenia i używając szpatułki, całą powierzchnię smarujemy musztardą. Wierzch posypujemy cukrem. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180°C na ok. 30 minut. Po wyjęciu odstawiamy na kilkanaście minut i dopiero po tym czasie kroimy w plastry (jeśli chcemy podać ją na ciepło) lub pozostawiamy do zupełnego wystygnięcia.

8 thoughts on “Szynka pieczona w karmelu

  1. Wygląda nieziemsko! Sama nie robię tak dużych mięs, ale zaprezentuję przepis mojej mamie – ona na pewno się skusi😀

    Like

Leave a Reply

