Tablica informacyjna oraz przepis na świderki z cukinią i pomidorami

makaron z cukinią 2Mieszkając w starej kamienicy przez dwadzieścia kilka lat przywykłam do pewnych standardów, których nie dostrzegałam wówczas, które czasem mnie irytowały, a za którymi obecnie tęsknię. Takim standardem na przykład była tablica ogłoszeń. Do niej przypinano mniej lub bardziej istotne informacje. Informacje o planowanych remontach, odczytach liczników, wizycie kominiarza czy sąsiędzką prośbę o zamykanie bramy od podwórka czy nie ustawianie worków  ze śmieciami koło kubłów. Bez względu na osobisty stosunek do czytanych wiadomości człowiek czuł się poinformowany. A poinformowany człowiek ma poczucie kontroli nad swoim najbliższym otoczeniem.

Mieszkając w Irlandii w domku jednorodzinnym nie mam tablicowego standardu. Nie mam miejsca, w którym mogę przeczytać o spodziewanym przeglądzie rur czy instalacji elektrycznej we wsi. Nie raz wściekałam się, gdy rano odkrywałam brak wody lub prądu. Gdyby były spowodowane awarią, jakoś bym to przełknęła, ale o planowych działaniach chciałam zostać uprzedzona.

Po przeprowadzce na wieś znalazłam swoją upragnioną tablicę informacyjną w postaci… księdza z lokalnej parafii. Parafia ma swoją cotygodniową “gazetkę” z informacjami często dalekimi od spraw duchowych. Znajdziemy tam powiadomienia o zabawach w pubie (sic!), o zajęciach jogi, o sprzedaży ciast połączonej ze zbiórką na cel charytatywny czy o śródsemestralnej przerwie w szkole. Najnowsze njusy, które dotarły już po zamknięciu numeru, ksiądz przekaże wraz z ogłoszeniami duszpasterskimi. W ten sposób w niedzielę dowiedzieliśmy się o możliwych przerwach w dostawie wody dziś i jutro. W poniedziałek, święto czy nie, cała wieś zgodnie prała “na zapas”, a dziś zaopatrzona w zapas wody nawet nie mrugnęłam okiem, gdy przestała płynąć z kranu… Informacja to podstawa!

makaron z cukinią 1

ŚWIDERKI Z CUKINIĄ I POMIDORAMI

(inspiracja: “Claudia” VII/01)

  • 250 g makaronu świderki
  • 2 cukinie
  • 4 pomidory
  • ½ szklanki crème fraiche
  • 2 łyżki orzeszków piniowych
  • sól
  • świeżo zmielony pieprz
  • łyżka oliwy
  • pęczek bazylii

1. Makaron gotujemy w osolonej wodzie (według instrukcji na opakowaniu), odsączamy.

2. Pomidory po sparzeniu obieramy ze skórki i kroimy w kostkę, cukinię kroimy w paseczki.

3. Na patelni rozgrzewamy oliwę, wrzucamy cukinię i smażymy 1-2 minuty. Dodajemy pomidory i smażymy kolejne 5 minut. Wlewamy śmietanę, zagotowujemy i mieszamy sos z makaronem.

4. Doprawiamy solą i pieprzem, posypujemy posiekaną bazylią oraz podprażonymi ziarnami pinii.

11 thoughts on “Tablica informacyjna oraz przepis na świderki z cukinią i pomidorami

  1. Pyszne danie🙂 Proste, smaczne i wartosciowe🙂
    Mam swój patent na gotowanie makaronu – zagotowuję wodę, dodaję sól, potem wrzucam potrzebną ilość makaronu, doprowadzam do wrzenia i potem wyłączam palnik i pod przykryciem makaron sobie “dochodzi” np 10 minut (wstążki, swiderki), albo 4-5 minut – cienias😉

    Like

  2. Nasz wielebny wpierw by umarł, niż zamieszczał takie ogłoszenia w gazetce parafialnej. Choć wydaje mi się to dobrym pomysłem, szczególnie na wsiach, gdzie kościół jest ośrodkiem życia towarzysko – kulturalnego.
    Ja makaron robię i z cukinia i ze szpinakiem z sosem śmietanowym na boczku (czyli carbonara).
    Czytałam też przepis na chleb… gdy wreszcie skończę dietę na której jestem już dwa tygodnie to może upiekę sobie podobny

    Like

Leave a Reply

