Dzień Świętego Patryka

parada 11Obchody Dnia Świętego Patryka są wesołym, hucznym i kolorowym przerywnikiem w czas Wielkiego Postu. Nie napiszę Wam, czym jest ten dzień dla Irlandczyków, bo nie jestem Irlandką. Jestem też pewna, że każdy ma swoją historię, swoje odczucia i swój stosunek do tego dnia. Napiszę Wam, jaki jest ten dzień dla mnie i jak ja go przeżyłam.

Przygotowania do obchodów najbardziej zielonego święta na wyspie zaczęły się w naszej wiosce już dwa tygodnie temu. Wiedziałam już wtedy, że moja Króliczka podrepta po raz pierwszy w paradzie reprezentując Rainbow Rhythm, czyli zajęcia rytmiczne, na które z wielką radością uczęszcza. Nie dopytywałam natomiast, jak bedzie wyglądać ich wystąpienie, dzięki temu miałam jeszcze jedną niespodziankę.

wiosna 25wiosna 22Do parady przygotowywali się również inni właściciele lokalnych biznesów oraz szefowie organizacji społecznych. Podpytywałam mojego sąsiada, do którego należy pub mieszczący się za naszym płotem, co sprawia największą trudność w przygotowaniu swojego przejazdu. – Pomysł – odpowiedział – wykonanie to nic trudnego, ale znaleźć dobry koncept nie jest łatwo. Byłam ciekawa co zaprezentuje, bo dzięki współpracy z lokalną grupą teatralną, pubowe wystąpienie jest co roku bardzo barwne. W ubiegłym roku nawiązali do konklawe i wystąpili po hasłem “The best Pope in the world”, które było parafrazą popularnego hasła “The best pub in the world”.

Tuż przed weekendem w naszej wsi zawisły flagi irlandzkie oraz zielono-biało-pomarańczowe chorągiewki, które wesoło łopotały wzdłuż głównej drogi. Na placu zabaw powieszono również baner zapraszający na paradę. Dowiedziałam się, że pierwszą paradę w naszej wsi zorganizowano 10 lat temu, a wcześniej jeździło się do Sligo. W ostatnich latach nasza wioskowa parada stała się bardzo popularna, chociaż nie jest tak długa (a może właśnie dlatego?) jak w mieście, ani tak bogata (nikt nie dostaje dofinansowania), to jednak przyciąga tłum widzów z okolicznych wiosek.

parada 7Zanim zaczęła się parada, zdążyła jeszcze odbyć się msza. Dzień Świętego Patryka należy to tych, podczas których mieszkańcy naszej parafii tłumnie kierują się do kościoła, a sama msza należy do jednych z najładniejszych w roku. Chór przygotował piękne irlandzkie pieśni religijne ze wspaniałym wykorzystaniem tradycyjnych instrumentów. Wzruszyły mnie dźwięki harfy wypełniające przestrzeń ponad naszymi głowami. Podobały mi się też irlandzkie pieśni, chociaż nie zrozumiałam ani słowa. Język irlandzki obecny był również w modlitwach i w liturgii. Zaś dary do ołtarza przyniosły, a właściwie “przytańczyły” cztery dziewczynki ubrane w stroje do tańca irlandzkiego. Nagrodzono je gorącymi oklaskami. Podobne brawa zebrał nasz ksiądz, który uparł się zaśpiewać swoją ulubioną “patrykową” piosenkę “When Irish Eyes Are Smiling”. Chociaż na mszy zazwyczaj towarzyszy powaga, dzisiaj na twarzach zebranych malowała się radość. Wspaniale było dostrzegać te życzliwe spojrzenia, uśmiechy i ogólną pogodę jaka malowała się na buziach przystrojonych w zieleń dalszych i bliższych sąsiadów.

Zieleń jest dominującym kolorem w Patrykowe Święto. Zarówno młodzi, jak i starsi chętnie ubierają się w ten dzień w zielone stroje. Nie trzeba ubrać się na zielono od stóp do głów, jeden zielony akcent w zupełności wystarczy. Zamiast biżuterii przypina się do klapy marynarki wiązankę młodej koniczyny. Shamrock, bo tak Irlandczycy nazywają młode listki koniczyny, jest symbolem Święta, ponieważ Święty Patryk podobno przy użyciu tej trójlistnej rośliny tłumaczył ideę Trójcy Świętej poganom.

parada 1Po mszy wpadłam do domu na chwilę, w biegu zjadłam kromkę chleba, wyładowałam pranie z pralki i zabarałam się za przygotowanie Króliczki do parady. Pranie? Wszyscy prali w tym roku w Świętego Patryka, bo jutro i pojutrze będziemy mieć w wiosce zakręconą wodę ze względu na “coś  tam, coś tam”, co szykuje nam County Council. Wraz z Lidką udałam się na miejsce zbiórki, które było na jednym końcu wsi, Męża zaś namówiłam na zabranie aparatu i zajęcie dogodnej pozycji do robienia zdjęć. Myślałam, że szybko do niego dołączę, ale zamiast do niego dołączyłam do parady…

Rodzice najmłodszych dzieci zostali poproszeni, by pomogli upilnować maluchy w trakcie przejścia przez wieś. Nie zgłosiłam się, bo byłam pewna, że wśród Irlandczyków znajdzie się sporo chętnych, a tymczasem wcale tak nie było i bez pytania mnie o zdanie zostałam ustawiona w szeregu. Dopiero gdy zajęłam swoje miejsce, dowiedziałam się, co grupa Lidzi będzie prezentować. Wystapili jako program “The Voice of Ireland”, a gościem specjalnym była Laura May Lenehan, dziewczyna z naszej wsi, która aktualnie jest uczestniczką tego programu. Laura May dzień wcześniej przeszła do kolejnego etapu telewizyjnego konkursu i praktycznie prosto z nagrania przyjechała do Grange, by wystąpić z dziećmi w paradzie. Później chętnie pozowała do zdjęć. Nie mogłam się powstrzymać i też zaciągnęłam Króliczkę do kolejki…

parada 2parada 4parada 3parada 5parada 8parada 9parada 10parada 6parada 13parada 14Jak wyglądała parada obejrzałam dopiero po przyjściu do domu na zdjęciach. Zdecydowanie wolę oglądać paradę, niż w niej uczestniczyć, nawet przez przypadek… Weekend pod znakiem Świętego Patryka dobiega końca, jeszcze zostało mi pół szklanki Guinnessa do wypicia, jeszcze z pubu dobiegają dźwięki muzyki, jeszcze nie odwiesiłam zielonej sukienki… Jutro koniec dyspensy… To był piękny weekend, pełen słońca, pogody, radości i spokoju.

6 thoughts on “Dzień Świętego Patryka

  1. A co tam robią Szkoci?
    Piękna parada, ja myślę, że to święto jest dla Irlandczyków tak samo wielkie jak Midsommar dla Szwedów. Gdybym miała kiedys odwiedzić Irlandie, na pewno w okolicach święta Patryka.

    Like

Leave a Reply

