Kurczak à la Tunisienne

kurczak z brzoskwiniami 1W kuchennej szafce miałam tylko dużą puszkę brzoskwiń. Do upieczenia babeczek potrzebowałam tylko połowę zawartości, a z resztą trzeba było szybko coś zrobić. Mogłam oczywiście pozwolić wyjeść je z puszki domownikom, ale szczęsliwie udało się je uchronić i wykorzystać do zrobienia obiadu.

Przepis na taką potrawę znalazłam w książce Mireille Guiliano The French Women Don’t Get Fat Cookbook. Bardzo lubię tę książkę z kilku powodów. Przede wszystkim podobają mi się przepisy, co akurat łatwo odgadnąć. Dodatkowo podoba mi się grafika książki, bo przypomina mi stare książki kucharskie mojej mamy. Tak samo nie ma w niej wystylizowanych zdjęć potraw, które kiedyś potrafiły wprawić mnie w kompleksy (dopóki sama nie odkryłam wielu tricków, gdy zajęłam się fotografowaniem swoich dań). Została wydrukowana na matowym papierze, na którym łatwo dopisać nawet ołówkiem własne uwagi. Każdy przepis jest na osobnej stronie, dzięki temu jest sporo miejsca nie tylko na własne notatki, ale również można coś dokleić (zdjęcie, podobny przepis, etykietkę z wypróbowanego produktu). Mnie również zachwycają grafiki, które nawiązuja swym wyglądem do wycinanek z kolorowego papieru oraz utrzymane są w nieco spłowiałych, przydymionych barwach (takie barwy miały właśnie papiery kolorowe w czasach mojego dzieciństwa).

Poza przepisami książka zawiera sporo osobistych historii, wspomnień, anegdotek. Jest to coś, co bardzo cenię w książkach kucharskich, bo dzięki temu przestają być zwykłym zbiorem receptur, ale wprowadzają pewien nastrój, klimat do kuchni. Na końcu znajduje się indeks, który jest zawsze bardzo przydatny. Natomiast książka nie posiada żelaznego, kanonicznego wstępu, który zawierałby wszystkie informacje dla poczatkujących. Nie ma tam wskazówek ogólnych jak używać kuchenki i jakie rondle zakupić, ile ścierek jest potrzebnych w kuchni oraz jak je prać i wyżymać. Nie ma tablicy kalorii, tablicy witamin oraz zdjęć poszczególnych produktów. Pod względem “zaawansowania” książka przeznaczona jest dla osób rozróżniających kapustę od sałaty i sitko od durszlaka.

A! Jeśli chcecie wiedzieć, co wydarzyło się w ostatnim odcinku tasiemca o hydrauliku, to już spieszę z opisem. Przyjechał wczoraj w porze naszej kolacji, zajrzał do hot pressu, postukał, po czym powiedział, że potrzebuje jakąś część, więc wróci jutro lub pojutrze. Dziś zjawił się jego asystent – ten z mięśniami. Pokazałam mu, która rura cieknie, po czym on wymienił jeden element, który zwieńcza inną rurę. Powiedział, że teraz będzie już w porządku. Na wszelki wypadek, nauczona doświadczeniem, podłożyłam jednak miseczkę. Właśnie tam zajrzałam… Kto zgadnie? Oczywiście cieknie nadal. Zobaczymy, ile nakapie do rana…

Jeszcze dwa dni trwa zabawa na blogu, w której każdy głos bierze udział w losowaniu nagrody-niespodzianki.

kurczak z brzoskwiniami 2kurczak z brzoskwiniami 3KURCZAK  À LA TUNISIENNE

  • łyżka masła
  • łyżka oliwy
  • 4 szalotki
  • 700 g filetów z kurczaka
  • puszka brzoskwiń w syropie (400g)*
  • ½ łyżeczki cynamonu
  • 2 łyżki crème fraîche
  • sól i świeżo zmielony pieprz

* zamiast brzoskwiń można również użyć nektarynek

1. Kurczaka myjemy, osuszamy i kroimy w kostkę (ok. 2 cm). Szalotki obieramy i kroimy w kosteczkę. Brzoskwinie kroimy w sporą kostkę, syrop zostawiamy.

2. Masło i oliwę rozgrzewamy w sporym rondlu z grubym dnem na średnim ogniu. Wrzucamy szalotki i gotujemy ok. 2-3 minut, aż zmiękną.

3. Dodajemy kurczaka i gotujemy, mieszając, dopóki mięso się nie zezłoci. Wrzucamy brzoskwinie wraz z syropem z puszki i dodajemy cynamon. Przykrywamy, zmniejszamy ogień i gotujemy ok. 20 minut.

4. Zdejmujemy pokrywkę, zwiększamy ogień i gotujemy, aby płyn się nieco zredukował (ok. 10 minut). Przed podaniem dodajemy crème fraîche oraz doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy z kuskusem lub ryżem.

VI Festiwal Kuchni Arabskiej

7 thoughts on “Kurczak à la Tunisienne

  1. Pingback: Pato con melocotones czyli kaczka z brzoskwiniami na sposób hiszpański | U stóp Benbulbena

Leave a Reply

