Moja ulubiona wigilijna kapusta z fasolą

kapusta wigilijna 1Moja Mama szykowała na Wigilię trzy kapusty – z grochem, z grzybami i z fasolą. Kapusty z grochem nie znosiłam, ale w Wigilię mus, wszystkiego trzeba spróbować. Wolałam, żeby tę z grochem dać jako pierwszą, żeby szybciej mieć to spotkanie za sobą. Kapusta z grzybami to taki mocno wybrakowany bigos, również nie darzymy się miłością, ale bez grymasów mogę ją zjeść. Natomiast ostatnia z wymienionych kapust – biała kapusta z czerwoną fasolą – radość w gębie.

Co w niej szczególnego? Przede wszystkim nie jest kiszona. A zimą Mój Tata uznaje jedynie kapustę kiszoną, surówko żegnaj do wiosny! Już w grudniu nie mogłam na nią patrzeć. Po drugie fasolę wynoszę wysoko ponad groch. Groch, marsz do grochówki, takiej z wielkim kawałkiem kiełbasy, gotowanej podczas biwaku w ukochanych Beskidach, gdzie wieczorem ognisko, gitara i takie tam klimaty… Kto zna, bywał, wie…

Aspekt wizualny też pełni rolę. A ta potrawa zwyczajnie ładnie wygląda. Kapusta ma jeszcze kształt i strukturę, fasolki pięknym kolorem się wyłaniają. A do tego bajecznie szybka w przygotowaniu, bajecznie prosta i jeszcze smakuje. Mój numer obowiązkowy na wigilijnym stole!

Przy okazji pielęgnowania polskiej tradycji na obczyźnie Moja Króliczka zalicza przyspieszony kurs polskości także pod względem kulturowym. Oglądamy kolędników na Żywiecczyźnie, dzis były „Herody”. Irlandczycy z naszej wsi natomiast w pierwszy dzień świąt zaliczyli kąpiel w oceanie w ramach akcji charytatywnej. Namawiali mnie do uczestnictwa, ale na próżno. Bieganie na wpół nago w czapce Mikołaja po plaży w Święta to nie jest to, co Tygrysy lubią najbardziej… Jakoś tak to było…!?

kapusta wigilijnakapusta wigilijna 2WIGILIJNA KAPUSTA Z FASOLĄ

  • ½ główki białej kapusty (niedużej)
  • 1 puszka czerwonej fasoli (420 g)
  • 2-3 łyżki masła
  • sól, pieprz

Kapustę szatkujemy (w malakserze jest szybciej), zalewamy niedużą ilością wody, gotujemy do miękkości. Solimy, pieprzymy i dodajemy wypłukaną na sitku fasolkę. Dokładamy masło i jeszcze chwilę gotujemy.

2 thoughts on “Moja ulubiona wigilijna kapusta z fasolą

Leave a Reply

