Pieczony fenkuł, czyli obiad ogrodniczki

fenkuł 1Potrzebowałam koperku do muszli nadziewanych łososiem, a ponieważ nie mogłam go dostać w lokalnym sklepie, poprosiłam Męża, by zdobył go po drodze z pracy. Wrócił ze sporym workiem ekologicznego koperku i przerośniętym, swieżo wykopanym z ogródka fenkułem…  Skoro przywiózł warzywo, to trzeba było coś z nim zrobić.

Koper włoski czyli fenkuł znam od dzieciństwa, bo rósł u mojej Babci Lidzi. Pogryzałyśmy z siostrą jego anyżowe gałązki, ale nie był to nasz przysmak. Odkryłam go dla siebie ponownie kilka lat temu i odtąd pojawia się na naszym stole w różnych kombinacjach.

Po ugotowaniu koper włoski znacznie traci swój anyżkowy aromat, w który natura wyposażyła go bonusowo, dlatego warto, zamiast samych bulw, kupić bulwy wraz z gałązkami. Zieloną część możemy wtedy wykorzystać do udekorowania naszej potrawy.

Miałam tylko jedną niezwykle wyrośniętą bulwę, a to za mało, by zrobić fenkułowe główne danie. Przeznaczyłam więc koper włoski na jarzynę do kotleta wieprzowego i pieczonych ziemniaków.fenkuł 5

FENKUŁ PIECZONY Z OLIWKAMI

  • 1 bulwa kopru włoskiego
  • 50 g oliwek
  • 3 ząbki czosnku
  • 8 pomidorków koktajlowych
  • oliwa
  • sól
  • pieprz

fenkuł 2fenkuł 3Bulwę kopru włoskiego kroimy w poprzek. Fenkuł w środku ma głąb, który jest smaczny tylko u młodziutkich roślin, z dojrzałego okazu trzeba go wyciąć. Oliwki i pomidorki kroimy na połówki. Wszystkie składniki mieszamy z 2 łyżkami oliwy, świeżo zmielonym pieprzem, solą i drobno pokrojonym (lub przeciśniętym przez praskę) czosnkiem. Zapiekamy pod przykryciem ok. 20 minut w piekarniku nagrzanym do 180˚C.

fenkuł 6fenkuł 4Ponieważ na obiad były również pieczone ziemniaki, a do stołu zasiadałam jedynie z Mężem i dzieckiem, użyłam jednego naczynia. Umyte i wymieszane z oliwą, pieprzem, solą i świeżo otartym tymiankiem ziemniaki piekłam przez 25 minut bez przykrycia, a następnie dodałam do naczynia przygotowane jak wyżej jarzyny. Przykryte naczynie wstawiłam do piekarnika na 20 minut. Jeśli chcecie użyć jednego naczynia, pamiętajcie, że ziemniaki mogą przywrzeć, więc zostawcie odpowiednią ilość miejsca na warzywa.

Leave a Reply

