“Na wyścigi, na wyprzody najpiękniejsze rwą jagody…” (Placek z jagodami i cynamonem)

 

placek z jagodami 1

Tak tu gaj był jagodowy. A jagody wszędzie wiszą, Na szypułkach się kołyszą, A tak każda pełna soku, Że się prawie czerni w oku.

Jako mała dziewczynka po lekturze poetyckiej baśni Na jagody Marii Konopnickiej chciałam przemienić się pannę Borówczankę. Nie z powodu jagód, których nie lubiłam zbierać, ale z powodu ślicznych białych sukienek w jakie ubrane były bohaterki na ilustracjach mojej książeczki.

Książeczkę mam do dzisiaj, bo moja Mama przechowała niemal wszystkie nasze dziecięce lektury i dzisiaj te same egzemplarze służą mojej Lidzi. Posiadamy publikację z roku 1988 wydaną przez “Naszą Księgarnię” z bajecznymi ilustracjami Anny Stylo-Ginter.

Jagód nie lubię zbierać, bo ciężko mi napełnić kubek owocami, które wprost wołają, by wepchnąć je sobie do ust. Zawsze więcej zjadłam, niż nazbierałam… Przypuszczam, że nie tylko mnie dotyczy ten problem…

Uwielbiam smak jagód! Świeże, w deserach, w ciastach, w kremach, w koktajlach, w dżemach… Słodycz i rozkosz dla podniebienia! Wczoraj porcja trafiła do placka według przepisu znalezionego na blogu Małgosi, która znalazła ten przepis na blogu kogoś innego, kto znalazł ten przepis… Autorstwo przepisu nie jest znane, podawany z rąk do rąk za każdym razem się zmieniał, bo z kulinarnymi recepturami jest jak z zabawą w “głuchy telefon”. Moja wersja też się nieco różni od poprzedniczki.placek z jagodami 4

placek z jagodami 3PLACEK Z JAGODAMI I CYNAMONEM

  • 2 jaja
  • ¾ szklanki miałkiego cukru
  • 125 g masła
  • 200 ml maślanki
  • 1,5 szklanki mąki
  • 0,5 szklanki płatków owsianych
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 250 g jagód
  • 2 – 3 łyżki brązowego cukru

placek z jagodami 2Piekarnik nagrzewamy do 160˚C. Formę o wymiarach 23 x 23 cm wykładamy papierem do pieczenia (przez przeoczenie użyłam formy 23 x 33 cm, ciasto wyszło tylko odrobinkę cieńsze od oczekiwanego).

Masło ucieramy z cukrem na puszystą masę, dodajemy jaja (po jednym) i ekstrakt z wanilii. Dobrze ubijamy.

Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia i dodajemy do masy na przemian z maślanką, stale ubijąc na niskich obrotach. Dodajemy cynamon i płatki owsiane, całość mieszamy.

Masę wylewamy do formy, na wierzchu układamy jagody, które lekko wgniatamy w ciasto. Po wierzchu posypujemy równomiernie, dość obficie brązowym cukrem. Pieczemy 40 – 45 minut, aż ciasto będzie złociste a patyczek wetknięty w sam środek będzie suchy. Wyjmujemy z pieca i odstawiamy, by zupełnie wystygło.

4 thoughts on ““Na wyścigi, na wyprzody najpiękniejsze rwą jagody…” (Placek z jagodami i cynamonem)

  1. Tak, jagód nie lubiłaś nigdy zbierać… próbowałaś nawet kiedyś zrobić nie lada interes – szyszki za moje jagody🙂 Ale placek z jagodami robisz najlepszy na świecie!🙂

    Like

Leave a Reply

