-Mamo! Chcę naleśniczka, takiego jak ty robisz! Pancakes czyli naleśniki po irlandzku

Pancakes czyli wyspiarskie naleśniki serwuje się zwyczajowo na śniadanie. Każda gospodyni domowa ma prawdopodobnie własny przepis. Pamiętam dyskusje moich irlandzkich koleżanek na temat naleśników, jakie robi się u nich w domu. Każda miała własny ulubiony przepis, który nie różnił się zbytnio od pozostałych, ale proporcje czy poszczególne składniki nadawały mu pewnej kulinarnej indywidualności. Jedno się zawsze zgadzało. Wszystkie deklarowały, że uwielbiały pancakes w dzieciństwie.

Mojemu dziecku polskie naleśniki smażył przez długi czas mój mąż. I była zawsze nimi zachwycona. Irlandzkie czasami kupowałyśmy na wynos w piekarni lub w kawiarni. Któregoś dnia obiecałam jej, że kupimy irlandzkie naleśniki. Niestety zabrakło ich w naszym wiejskim sklepie i zanosiło się już na małą tragedię, gdy moje smutne i rozżalone dziecko podniosło swe niebieskie oczęta i z nadzieją zapytało:  -Mamo, a może ty mi zrobisz irlandzkie naleśniczki, na pewno potrafisz.

pancakes 7Nie chciałam zawieść dziecka, w pracy przecież nasmażyłam się tych naleśników wiele. Przepisu nie pamiętałam, tylko składniki. Kupiłam maślankę, wróciłyśmy do domu i z Lidką jako pomocnikiem przystąpiłam do dzieła. Posiłkowałam się książką Dariny Allen Irish Traditional Cooking i gdzieś na marginesie zebranych tam przepisów (między innymi na pancakes zrobionych ze świeżego śniegu oraz pancakes pieczonych) powstał mój własny, który podaję poniżej.

IRLANDZKIE PANCAKES

  • 225 g mąki
  • ¾ łyżeczki sody
  • szczypta soli
  • 25 g cukru
  • 1 jajko
  • 300 ml maślanki
  • olej do smażenia

pancakes 2Mąkę, sodę i sól przesiewamy do miski, dodajemy cukier i mieszamy. W środek wbijamy jajko i maślankę. Łyżką mieszamy składniki razem. Ciasto powinno być dość gęste.

Smarujemy odrobiną oleju patelnię. Łyżkę ciasta kładziemy na dobrze rozgrzany tłuszcz. Kiedy pojawią się pęcherzyki powietrza, obracamy naleśniki na drugą stronę i smażymy, aż będą złociste.

pancakes 3Serwujemy ciepłe z ulubionymi dodatkami. W Irlandii dzieciom często podaje się pancakes z łyżką roztopionego masła i cukrem pudrem. Moja Lidka uwielbia je z syropem klonowym. Mój mąż lubi posmarować je nutellą. Jadamy je z bitą śmietaną i jagodami. Z greckim jogurtem i malinami. Z miodem. Wariacji jest mnóstwo!

Lidka od czasu pierwszego eksperymentu lubi zawołać: –Mamo, chcę naleśniczka, takiego jak ty robisz! Rozumiem ją doskonale, bo irlandzkie pancakes są więcej niż smaczne.

Z dziećmi i dla dzieci

8 thoughts on “-Mamo! Chcę naleśniczka, takiego jak ty robisz! Pancakes czyli naleśniki po irlandzku

  1. Pingback: Black Forest Fruits Pancakes | U stóp Benbulbena

      • Ignas to moj ‘Maly glod’😉 On uwielbia duzo rzeczy. W przedszkolu potrafi zjesc dwie porcje obiadowe jak mu cos wybitnie smakuje – ostatnio rybe😉

        A teraz jestesmy na etapie nauki jedzenia widelcem, wiec ten typ nalesnikow jeszzce fajniej nadziac na sztucce😉

        Like

Leave a Reply

