A Nice Cup of Tea

Podobno spożycie herbaty jest w Irlandii najwyższe w całej Europie. Podobno, bo istnieją różne badania, które odmiennie definiują już samo pojęcie herbaty. Nie można zaprzeczyć, że Irlandczycy kochają herbatę, a osoby jej unikające uchodzą za dziwaków.

Herbatę pija się wszędzie i zawsze, częstuję się nią każdego i przy każdej okazji. Cuppa jest niezawodnym środkiem na smutki, problemy i doskonałym remedium na słynną irlandzką pogodę. Absolutnie każda sytuacja jest idealnym powodem, by zatrzymać się i wypić nice cup of tea.

Zwyczajowo herbatę w Irlandii podaje się z mlekiem. Warto tu podkreślić, że nawet popularne herbaty w torebkach dają mocny i aromatyczny napar. Jedna torebka herbaty pozwala uzyskać ok. pół litra intensywnego naparu.

Kiedy Irlandczyk wyjeżdża za granicę, najbardziej tęskni za herbatą. Moja koleżanka Niamh pewnego dnia przybiegła z wypiekami na twarzy do pracy i z największym dostępnym pudełkiem popularnej herbaty Barry’s pod pachą, od progu opowiadająć wszystkim, że musi szybko to wysłać do siostry do Francji, bo nad Loarą jest cudownie, jedzenie doskonałe, pogoda niezła, ale – o zgrozo – nie ma porządnej herbaty! Zrobiło się nieco zamieszania, bo każdy chciał pomóc pakować torebki herbaty do koperty, by ratować biedaczkę zagrożoną depresją i najróżniejszymi chorobami, bo jak można żyć bez nice cup of tea!

morning tea 1Pory spożywania boskiego naparu nie są restrykcyjnie przestrzegane, raczej jest to kwestia indywidualnej fantazji czy przyzwyczajenia. Herbatę pija się przy okazji każdego posiłku oraz między posiłkami, ale wyróżniają się między nimi posiłki zwane “herbatkami”. Taka “herbatka” czyli tea time, tea break lub tea meal zazwyczaj przypada dwa razy dziennie: rano – między 10 a 12, oraz popołudniu – między 3 a 5. W Anglii mają swoje odpowiednie nazwy: elevenses i “fajfy”. Nigdy się nie spotkałam z takimi określeniami na naszym północno-zachodnim krańcu szmargdowej wyspy.

morning tea 2Uwielbiam morning tea break, który zastępuje mi polskie drugie śniadanie. Na mój tea break składa się oczywiście herbata, najczęściej Earl Grey lub  Lady Grey (czyli czarna herbata aromatyzowana bergamotką z dodatkiem skórki z cytryny i pomarańczy). Bez mleka i cukru. Mleko w herbacie przywodzi mi na myśl czasy przedszkolne, zaś cukru dostarcza w wystarczającej ilości posiłek. Do herbaty serwuje się tradycyjnie słodkie pieczywo. Moje ulubione to fruit scones (słodkie, maślane bułki z rodzynkami), jeszcze ciepłe, z masłem, dżemem malinowym lub miodem. Lubię również croissants (rogaliki z ciasta francuskiego), posmarowane masłem, masłem czekoladowym lub moim ostatnim odkryciem – dżemem bananowym. Zdarza mi się pożenić irlandzką tradycję “herbatkową” z polską drożdżówką z serem lub makiem. Zawsze jest pysznie, słodko i po mału zaczynam wierzyć, że nie można dobrze przeżyć dnia bez nice cup of tea.

3 thoughts on “A Nice Cup of Tea

  1. heheh, też to przerabialam http://mikasia.wordpress.com/2012/09/06/z-cyklu-czym-sie-roznimy-kawa-czy-herbata/
    Jedyna różnica jest taka, że Dublińczycy nie obchodzą “tea meal”. Wiem jedynie że istnieje bo opowiadali mi o nim jako folklorze pozadublińskiem z taką nieco wyższością. Ale mi się podoba.🙂
    A znasz piosenkę Irlandzkiej teaspory?🙂 http://mikasia.wordpress.com/2012/11/12/piosenka-z-herbata-w-tle-czyli-irish-teaspora/

    Like

    • Dziękuję za linki🙂 Już przeczytane i posłuchane. Filmik mi sie podoba. Własnie piję moją cup of tea, więc poczułam się członkiem klubu😀
      “Tea meal” popołudniowy w dawnych biednych czasach w wielu domach mógł nawet zastepować obiad. Pewnie stąd ten “zadarty nos” mieszkańców stolicy.

      Like

  2. Pingback: Herbatka u Królowej… | U stóp Benbulbena

Leave a Reply

