Historii prawdziwkowej ciąg dalszy, a w niej pierś kurczaka w sosie grzybowym

Jeśli czytaliście uważnie poprzedni wpis, wiecie, że zostało mi trochę grzybowego wywaru. Nie miałam wielkiej ochoty gotować zupy grzybowej. Tak naprawdę nie miałam ochoty na zupę w ogóle, więc wykorzystałam moją wodę spod prawdziwków do przygotowania sosu grzybowego, który uszlachetnił filety z piersi kurczaka.

pierś kuraczka w sosie grzybowym 3Bardzo rzadko gotuję po polsku, bo lubię tęsknić za polskim jedzeniem. Taki mały bzik, który podsyca mój apetyt na wszelkie wyjazdy do ojczyzny. Polskie potrawy są u mnie obowiązkowe podczas świąt. Wtedy przygotowuję je według receptur mojej mamy, która dostała je w posagu od mojej babci, a ta zaś wyniosła je ze swojego domu rodzinnego… Słowem tradycja kulinarna wielu pokoleń mojej rodziny jest kwintesencją świąt i choć fakt, że mieszkam w Irlandii, wnosi odrobinę nowości, to barszcz i żur nie dadzą się zepchnąć z piedestału.

Przepis, który podaję poniżej, to zmodyfikowana wersja propozycji z książki Kuchnia polska Małgorzaty Caprari. Książkę tę nabyłam dawno temu w nieistniejącym już polskim sklepie, który wówczas współpracował z nieistniejącą dzisiaj ksiegarnią polską w Sligo. Książki mieszkały na półce tuż przy kasie, więc stojąc w kolejce przeglądałam je sobie. Często jakaś pozycja wędrowała do koszyka, bo ciężko mi było rozstać się z zapachem farby drukarskiej. Stąd obecność wspomnianej tu dość kiepskiej książki kucharskiej w moim zbiorze.

PIERŚ KURCZAKA W SOSIE GRZYBOWYM

  • filet z piersi kurczaka (po jednym na osobę)
  • 250g pieczarek
  • 1 cebula (u nas pominięta)
  • 1 łyżka śmietany
  • 1 szklanka czeskiego piwa (lubię dodawać czeskie piwo do potraw, ale w gruncie rzeczy kraj pochodzenia jest bez znaczenia)
  • sok z cytryny
  • sól
  • pieprz
  • 2 łyżki masła
  • szklanka wywaru z suszonych grzybów (ewentualnie pół szklanki bulionu grzybowego)
  • posiekana natka pietruszki

pierś kuraczka w sosie grzybowym 2Mięso opłukać, osuszyć i skropić sokiem z cytryny, natrzeć solą i pieprzem, zawinąć w folię spożywczą i włożyć do lodówki na pół godziny.Pieczarki oczyścić, pokroić i skropić również sokiem z cytryny.

Cebulę pokroić i zeszklić na maśle. Włożyć filety i lekko obrumienić, dodać grzyby i piwo. Dusić pod przykryciem na małym ogniu przez 30 minut. Dodać śmietanę, doprawić pieprzem.

Serwować z kaszą (u nas była to kasza jęczmienna perłowa) i surówką. Przed podaniem posypać obficie pietruszką.

Leave a Reply

