Koszyczki z ciasta francuskiego wypełnione salami, suszonymi pomidorami i kozim serem

Zastanawiam się nad kondycją kucharza, a szczególnie nad zagadnieniem, co czyni człowieka gotującego kucharzem. Czy jest jakaś konkretna granica, po przekroczeniu której gospodyni domowa zmienia się w kucharkę. A także kiedy kucharz przestaje być kucharzem, a staje się chefem. Przypomniała mi się anegdotka z mojej dawnej pracy. Klient koniecznie chciał rozmawiać z chefem de cusine, a koleżanka wyszła z kuchni i kręcąc nosem odpowiedziała: “Nie jestem chefem, jestem kucharką”.

W moich rozważaniach oczywiśnie nie interesuje mnie pozycja zawodowa ściśle określona w kontrakcie i przeliczalna na odpowiednie zarobki. Interesują mnie predyspozycje naturalne do wykonywania tego zawodu albo do osiągnięcia wysokiego poziomu w sztuce kulinarnej we własnym domu. Osobiście skłaniam się ku przekonaniu, że jest to talent, bez którego żadna szkoła nie uczyni z człowieka mistrza patelni.

Autor pierwszej polskiej książki kucharskiej, Stanisław Czerniecki, w swoim dziele Compendium ferculorum (1682 r.) stawia następujące wymagania: “Kucharz ma być ochędożny, z czupryną albo głową wyczesaną, podgoloną, rękami umytymi, paznokciami oberżnionymi, opasany fartuchem białym, trzeźwy, nie swarliwy, pokorny, chyży, smak dobrze rozumiejący, potrzeby do potraw dobrze znający i wszystkim usługujący”. Opis aktualny także dzisiaj!

Tymczasem “smak dobrze rozumiejąc” podaję mój własny pomysł na prostą przystawkę, dość uniwersalną, bo pasującą do całego wachlarza smaków z południa Europy. Danie nadaje się też doskonale na szybki posiłek w ciągu dnia.

mini tarta z salami 1

Przepis jest prosty, ale najważniejsze są składniki, które muszą być wysokiej jakości. Podane w ten sposób nie zgubią się w potrawie, każdy smak czuć osobno i intensywnie. Jeśli użyjecie musztardy, która smakuje octem nie gorczycą, jeśli Wasze pomidory moczyły się w oleju, nie w oliwie, jeśli salami jest zbyt słone, to danie to okaże się katastrofą, będzie po prostu niezjadliwe.

KOSZYCZKI Z CIASTA FRANCUSKIEGO WYPEŁNIONE SALAMI, SUSZONYMI POMIDORAMI I KOZIM SEREM

  • ciasto francuskie (ok. 320g)
  • salami (tyle plastrów, ile porcji zamierzamy przygotować)
  • musztarda (użyłam sarepskiej)
  • kozi ser
  • suszone pomidorki koktajlowe w oliwie i ziołach
  • swieży tymianek
  • czarne oliwki

mini tarta z salami 3Ciasto francuskie (przygotowane jak na tartę) pokroić w kwadraty (powinny być dopasowane do rozmiaru salami, mnie wypadło podzielić na 6 części). Na każdym kwadracie rozsmarować musztardę, na wierzchu położyć plaster salami, 2-3 pomidorki oraz pokruszony kozi ser. Oliwek użyłam do dekoracji talerza, ale jeśli zamierzam serwować moje danie jako “finger food”, wtedy zapiekam je razem z pozostałymi składnikami. Lubię świeży tymianek i dekoruję nim potrawę dopiero po wyjęciu z piekarnika.

Zazwyczaj używam gotowego ciasta francuskiego, więc piekę moje miniaturowe tarty według opisu na opakowaniu. Piekarnik powinien być nagrzany do temperatury 180˚ – 200˚C, czas pieczenia wynosi ok. 15 minut.

3 thoughts on “Koszyczki z ciasta francuskiego wypełnione salami, suszonymi pomidorami i kozim serem

Leave a Reply

