Bloomsday beze mnie

16 czerwca miłosnikom Joyce’a skojarzy się od razu z “Ulissesem”. Co roku odbywa się w Dublinie Bloomsday, barwne święto, na które ściągają miłośnicy twórczości pisarza oraz turyści z całego świata.

Kiedy wyruszałam do Irlandii po raz pierwszy, miałam silne postanowienie, że na pewno uda mi się przyjechać do Dublina właśnie 16 czerwca. Mieszkam tu już 7 lat i w stolicy byłam tylko jeden raz w marcu 2010 roku. Pojechałam tam jednak w zupełnie innym celu, chociaż też literackim.

Część hrabstwa, w której mieszkam znana jest jako Yeats Country, ponieważ życie i twórczość noblisty są silnie związane z naszym regionem. I zdarzyło się tak, że zostałam zaproszona do uczestnictwa w warsztatach poświęconych kulturowemu dziedzictwu Sligo. Poszłam z ciekawości i niemal podskoczyłam z radości na krześle, gdy okazało się, że również mogę uczestniczyć w projekcie dotyczacym twórczości braci Yeatsów.

??????????Właśnie  z grupą uczestniczek (fankami poety okazały się być tylko panie) pojechałam do Dublina, by zobaczyć wystawę “The Life and Works of William Butler Yeats” w National Library of Ireland. Szkoda jechać na drugi koniec kraju, by zobaczyć tylko jedną wystawę, więc organizatorzy przygotowali propozycje na atrakcyjne spędzenie popołudnia. Jedną z nich była piesza wycieczka śladami Leopolda Blooma z młodym, przystojnym przewodnikiem, który prócz tych niewątpliwych zalet posiadał również dyplom doktora i był znawcą twórczości Joyce’a.

??????????Marcowa pogoda była kiepska, słońce trochę próbowało się przebić zza chmur, miasto zapchane przez kibiców z całej Irlandii poprzebieranych za leprechauny oraz kibiców ze Szkocji, łatwych do namierzenia z powodu kiltów (wieczorem odbywał się mecz piłkarski), zaś nasza grupa zatrzymywała się przy kolejnych płytach chodnikowych upamiętniających poszczególne epizody powieści, zasłuchana w czytającego fragmenty “Ulissesa” przewodnika. Coś niesamowitego!

Hmm…, Bloomsday jeszcze musi na mnie poczekać…

2 thoughts on “Bloomsday beze mnie

Leave a Reply

